Norges største horeca-aktør bytter til kylling med bedre dyrevelferd – Gress Gruppen inngår nasjonal avtale med Norsk Kylling AS
Norges største horeca-aktør bytter til kylling med bedre dyrevelferd – Gress Gruppen inngår nasjonal avtale med Norsk Kylling AS.
Norges største innkjøpsorganisasjon for hotell-, restaurant- og serveringsbransjen, tar et tydelig dyrevelferdsgrep og går over til ECC-kylling i en ny, nasjonal avtale med Norsk Kylling AS. Avtalen innebærer levering av 600 tonn kylling i året, tilsvarende 3,5 millioner måltider til hotell, restauranter, kantiner og cruise over hele landet. Dette er første gang en stor nasjonal aktør i storhusholdningsmarkedet gjør et helhetlig skifte til bedre dyrevelferd i alle sine kyllingprodukter.
Får skryt for ny standard i bransjen
Gress Gruppen stilte i anbudsprosessen krav om ECC-standard, en produksjonsform som kun bruker kylling som vokser saktere, og som gir kyllingene bedre plass, naturlig lys og miljøberikelser i fjøs. – Med denne avtalen tar vi et tydelig grep og viser at bedre dyrevelferd skal være standard i norsk serveringsbransje. Gjester og kunder forventer ansvarlige råvarer, og derfor velger vi nå kylling som vokser saktere, har bedre plass og bedre helse, sier Tor Tennvassås, administrerende direktør i Gress Gruppen. Dyrevernalliansen er glade for at Gress Gruppen bruker innkjøpsmakten sin på denne måten, og gjennom det setter en ny standard for dyrevelferd i bransjen. – Heia Gress Gruppen og Norsk Kylling! Dette er slik man styrker dyrevelferden, sier veterinær Helle Haukvik i Dyrevernalliansen.
Økende forbrukerpress og EU-krav endrer bransjen
Skiftet skjer samtidig som både forbrukere og myndigheter i økende grad stiller strengere krav til dyrevelferd i landbruket. Som en av de ledende aktørene på dyrevelferd i kyllingproduksjon, var Norsk Kylling nylig i Brussel for å møte EU-politikere og sentrale beslutningstakere om fremtidens regelverk. – Dyrevelferd løftes stadig høyere på den politiske agendaen i Europa og går tydelig i retning av høyere standarder og strengere krav. Når landets største innkjøpsorganisasjon velger ECC-kylling, ligger vi godt foran en utvikling som vil prege markedet i årene som kommer, sier Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling AS.
3,5 millioner måltider med bedre dyrevelferd
For Norsk Kylling representerer avtalen et nytt marked utenfor dagligvare, og et tydelig signal om skiftende forventninger i serveringssektoren. – Når Norges største innkjøpsaktør for hotell, kantine, restaurant og cruise går foran med ECC-krav, viser det hvor bransjen er på vei. Dette er ansvar i praksis, for dyrene, kundene og markedet, sier Talseth. Hun understreker at bedre dyrevelferd også gir bedre produktkvalitet. – Når kyllingen får vokse saktere og har bedre helse, påvirker det også strukturen på kjøttet. Vi har allerede fått skryt fra kjøkkensjefer i Gress-systemet for fantastisk kvalitet, noe som viser hvordan dyrevelferd og kvalitet henger sammen.
Landsdekkende avtale
Avtalen er landsdekkende, og de første leveransene startet i begynnelsen av november. Dette er første gang ECC-kylling blir standard i en avtale av denne størrelsen i det norske horeca-markedet. – For oss handler dette om å bidra til en mer bærekraftig og ansvarlig serveringsbransje. Dette er et viktig signal til hele markedet om at høy dyrevelferd ikke bare er mulig, men også veldig ønsket, avslutter Tennvassås. Blant medlemmene og eierne i Gress Gruppen finner vi Scandic Hotels, Radisson Hotel Group, Compass Group, Heimr Collection, O'Learys, Bitastad, Torghatten, Gate Gourmet, Hurtigruten, og Norlandia Hotel Group.
FAKTA
Hva er European Chicken Commitment (ECC)?
European Chicken Commitment (ECC) er en produksjonsstandard utviklet og støttet av europeiske dyreverlferdsorganisasjoner. Standarden stiller krav om:
Kyllingtype som vokser saktere
Lavere tetthet og bedre plass i fjøs
Naturlig lys og miljøberikelse i fjøs
Årlig revisjon og tredjepartskontroll av arbeidet