Gå til hovedinnholdet Gå til menyen

Norsk Kylling AS er årets Miljøfyrtårn 2024

Med ambisiøse mål, konkrete tiltak og gjennomføringsevne har Norsk Kylling vist at endring er mulig, og gjort en reell forskjell for klima og samfunn. For denne helhetlige tilnærmingen får Norsk Kylling AS utmerkelsen årets Miljøfyrtårn for konsern og store virksomheter i 2024.

 

– Norsk Kylling har virkelig demonstrert kontinuerlig forbedring og snudd en utfordrende drift til noe langt mer bærekraftig. De er blitt et fyrtårn innen sin bransje, sier administrerende direktør i Stiftelsen Miljøfyrtårn, Ann-Kristin Ytreberg.

 

Imponerer og inspirerer

Årets Miljøfyrtårn er en nasjonal utmerkelse til selskap som går foran, og viser vei mot en grønnere og mer bærekraftig fremtid. Norsk Kylling ble miljøfyrtårnsertifisert i 2017 og har i de siste årene gjennomgått en imponerende snuoperasjon, fra tidligere utfordringer med drift og kvalitet, til å bli en internasjonalt anerkjent produsent av kylling.

 

I sin begrunnelse legger juryen vekt på at Norsk Kylling tenker bærekraft i alle ledd og har oppnådd mye i løpet av kort tid. – Norsk Kylling tenker bærekraft i kjerneproduktet, i driften og overfor de ansatte, og har forbedret seg på alle tre områder, og er i tillegg en foregangsbedrift når det gjelder dyrevelferd, forteller Ytreberg.

 

Sluttet med det vi ikke kunne vise frem

Administrerende direktør i Norsk Kylling, Hilde Talseth, er stolt over utmerkelsen og at Norsk Kylling sitt arbeid blir lagt merke til. – Jeg er utrolig stolt av alt vi har fått til, og av innsatten til alle de dyktige medarbeiderne i Norsk Kylling, som hver dag bidrar til at vi utvikler oss. Denne anerkjennelsen går til alle som har vært en del av oss de siste årene, og den motiverer oss til å få til enda mer.

 

Talseth fremhever Reitan som eier, som uten tvil har vært avgjørende for alle endringene i selskapet. – Endring krever vilje, ressurser og innsats. Vi har en eier som tar ansvar og lar oss investere i bærekraftig matproduksjon.

 

Hun forteller at ansvar, samarbeid og åpenhet har drevet selskapet fremover, og bidratt til bedre løsninger enn de først så for seg. – Snuoperasjonen vår startet med en anerkjennelse av at det vi ikke kunne vise frem, måtte vi slutte med. Nå har vi dyrevelferd og kvalitet i verdensklasse, og vi er ledende på innovasjoner som reduserer klimautslippene våre.

 

De største utslippene krever at vi tenker nytt

Utmerkelsen årets Miljøfyrtårn er ingen hvilepute for Norsk Kylling, som fortsatt har ambisiøse mål for klimakuttene fremover. Innen 2030 skal selskapet kutte utslippene med 51 prosent. 

 

–Forskning og samarbeid med kunnskapsmiljøene har vært utrolig viktig for utviklingen vår, og vil være enda viktigere i arbeidet vi har foran oss. Innen 2030 er en av de viktigste oppgavene å redusere utslippene fra kyllingens fôr, siden fôret står for 70 prosent av utslippene våre, sier Talseth.

 

Har halvert andelen soya i fôret

Siden 2020 har Norsk Kylling klart å redusere andelen soya i fôret fra 20 til 8 prosent nå i oktober 2024. Selskapet har 13 pågående forskningsprosjekt som ser på kortreiste og bærekraftige proteinråvarer som kan produseres i Norge.  Talseth har stor tro på at selskapet skal nå målet sitt innen 2030, men kommer samtidig med en klar oppfordring:  

 

–Norge har alle mulige forutsetninger for å øke egen selvforsyningsgrad, og bli en ledende eksportør av bærekraftige løsninger i matindustrien. Men da må vi sørge for bedre finansiering av oppskalering av de nye løsningene, og kanskje tenke litt nytt. På noen områder er regelverket en hindring, men vi ser også at risiko og finansiering gjør det krevende å få realisert de gode ideene. 

 

Årets miljøfyrtårn konsern og store virksomheter – juryens begrunnelse:

 

–Norsk Kylling er et godt eksempel på hvordan ansvarlighet og bærekraft kan ligge til grunn for alle beslutninger og initiativer i en virksomhet, sier juryen i sin begrunnelse. I tillegg vektlegger de følgende:

 

Har et unikt fornybart energikonsept

Fabrikk og foredlingsanlegget til Norsk Kylling på Orkanger åpnet i 2021, og benytter 100% fornybar energi. Selskapet bruker overskuddsvarme fra Elkem Thamshavn, har utstrakt bruk av solceller, og bruker sjøvann fra fjorden til kjøling. Sammenlignet med 2020, har energikonseptet redusert utslippene fra egne anlegg med 86 prosent pr kg kylling.

 

Med en frittstående energisentral som deler egenprodusert energi med omkringliggende industri, har selskapet vist hvordan innovasjon kan bidra til reduksjon i lokale utslipp.

 

Er i forkant av nye rapporteringskrav

Norsk Kylling fører årlig klimaregnskap i tråd med GHG-protokollen, der hele verdikjeden er inkludert. For å være i forkant av nye rapporteringskrav gjennomførte

virksomheten i fjor sin første doble vesentlighetsanalyse. Med solid innsikt i egne utslipp og påvirkninger har Norsk Kylling til enhver tid tosifret antall miljøprosjekter, blant annet innen emballasje, avfall, transport og naturmangfold.

 

Forbedrer arbeidsmiljø og reduserer matsvinn

Det nye foredlingsanlegget på Orkanger har ikke bare gitt resultater på selskapets klimaregnskap, det har også gitt bedre arbeidsmiljø for ansatte, bedre utbytte av kyllingen, og bedre holdbarhet på produktene de produserer.

 

En høy grad av automasjon har redusert fysisk belastning, som tunge løft og repetitive

oppgaver. I løpet av det siste året har selskapet også gjort investeringer i teknologi og utstyr for å maksimere ressursutnyttelsen av kyllingen. Egne forbedringsgrupper har jobbet målrettet for å redusere både svinn og avfall, noe som har resultert i en tydelig nedgang på begge områder og en økning i sorteringsgraden.

 

Åpenhet

Norsk Kylling praktiserer åpenhet og deler kunnskap. Hvert år tar de imot flere tusen besøkende. I alle deler av verdikjeden får studenter, politikere, forskere,

samarbeidspartnere og andre anledning til å lære om bærekraft matproduksjon og

virksomhetens arbeid som gjøres i landbruket og matindustrien. Interessen er stor – i 2023 besøkte nærmere 2500 personer slakteriet, rugeriet og bøndene, noe som understreker verdien av dette initiativet som en arena for kunnskapsdeling og inspirasjon.

 

Leverer bærekraftige resultater

Norsk Kylling utmerker seg ved å kombinere innovasjon, dyrevelferd og bærekraft på en måte som skaper verdier for både miljø og samfunn. Deres evne til å tenke helhetlig og fremoverlent gir dem en unik posisjon i norsk næringsmiddelindustri. Juryen er imponert over selskapets målrettede arbeid, gjennomføringskraft og gode resultater. Dette inspirerer langt utover egen bransje.

 

I Norsk Kylling jobber miljøfyrtårnansvarlig og HMS-team kontinuerlig med å styrke miljøarbeidet i organisasjonen. I tillegg har selskapet en dedikert bærekraftsavdeling som iverksetter tiltak for å redusere miljøbelastningen i hele verdikjeden. Med et tydelig fokus på forbedring vil selskapet fortsette arbeidet mot sitt ambisiøse mål om å redusere klimafotavtrykket med 51 prosent innen 2030.