Gå til hovedinnholdet Gå til menyen

Norsk Kylling har tre av Norges beste grillprodukter

I Norgesmesterskapet i kjøttprodukter 2024 ble Norsk Kylling hedret med gull, sølv og bronse. I kategorien pølse fikk Spice Dog gull, og i kategorien grill fikk Norsk Kylling sølv for Hotwings, og bronse for Grillede vinger.  

Dette er en fantastisk anerkjennelse til produktene våre, og til håndverket de dyktige menneskene i Norsk Kylling leverer. NM-medaljene er et kvalitetsstempel som viser at vi produserer smakfull og bærekraftig kylling, sier Øyvind Andersen, pølsemaker i Norsk Kylling. 

Prestisjefylt konkurranse 

I tre dager har 24 erfarne fagfolk smakt seg gjennom 661 produkter fra 78 ulike kjøttprodusenter. Dommerne har vurdert smak, konsistens og kvalitet.  

For Norsk Kylling er dette en mulighet til å få en uavhengig og faglig tilbakemelding på produktene våre. Jeg er utrolig stolt av prestasjonene våre, og at vi hedres med så mange priser, sier Andersen. 

Pølsemakeren i Norsk Kylling trekker frem at NM er en viktig møteplass som også bidrar til å heve kvaliteten på norske kjøttprodukter. 

Vi jobber mye med produktutvikling og testing for å tilfredsstille forbrukerens ønsker og behov. Selv om vi er en stor produsent, driver vi med håndverk i hverdagen. Prisene viser at vi lager flere kvalitetsprodukter og anerkjennelsen fra de uavhengige fagfolkene går til alle som jobber med produktene våre, sier Andersen.  

Prisbelønt kylling med bedre dyrevelferd 

Alle de premierte produktene selges under merkevaren Solvinge hos REMA 1000, og er produsert etter den internasjonale dyrevelferdsstandarden ECC. Norsk Kylling er den eneste storskalaprodusenten i Norge som følger denne standarden, som blant annet innebærer at de kun bruker en kyllingtype som vokser saktere, og at kyllingen får bedre plass, leker og naturlig lys i fjøset. 

Om NM i kjøttprodukter 

NM i kjøttprodukter arrangeres av Kjøtt- og fjørfebransjens Landsforbund. Dette er en prestisjefylt konkurranse hvor fagfolk vurderer hvert enkelt produkt etter kriterier som råvare, utseende, lukt, smak og konsistens. 

I årets konkurranse deltok 661 produkter fra 78 kjøttprodusenter. Hensikten med kåringen er å gi norsk kjøttindustri en uavhengig og faglig tilbakemelding på produktene sine.