Norske forbrukere mener at Solvinge er Norges mest bærekraftige merkevare for kylling
I Sustainable Brand Index, Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft, er Solvinge rangert som den mest bærekraftige merkevaren for kylling, og den 14. mest bærekraftige av alle merkevarer i Norge.
- Vi er utrolig stolte av at forbrukeren har lagt merke til det viktige arbeidet vi gjør på dyrevelferd og miljø. For oss er ansvarlighet grunnlaget for alt vi gjør. Det handler om alt fra hvilken type kylling vi bruker, hvordan den har det i fjøset, hva den spiser og hvordan den fraktes til foredlingsanlegget vårt, sier direktør for bærekraftig innovasjon i Norsk Kylling, Hilde Talseth.
Klatrer fra 26. til 14. plass
Solvinge var med for første gang i 2022, da rangerte forbruken Solvinge til den 26. mest bærekraftige merkevaren i Norge. I studien har 11 000 forbrukere, i tidsrommet desember 2022 til februar 2023, rangert merkevarer på to hovedområder: miljøansvar og samfunnsansvar. Innenfor de to områdene måles forbrukerens bevissthet rundt ansvaret til merkevaren, og forbrukerens holdninger og opplevelse av merkevarens ansvar.
Forbrukeren vil ha ansvarlige produkter
- For oss er det viktig å levere på kvalitet og pris, men minst like viktig er det at vi produserer kyllingen på en ansvarlig måte. Vi har en økonomisk samarbeidsmodell med bonden som gir trygg og forutsigbar økonomi og derav ressurser til å investere både dyrevelferd og miljøvennlige fjøs, forteller Talseth.
Verdens første med internasjonal dyrevelferdsstandard
I august 2022 ble Norsk Kylling den første produsenten i verden til å legge om hele sin produksjon i henhold til den internasjonale dyrevelferdsstandarden European Chicken Commitment (ECC). ECC er utarbeidet av dyrevernsorganisasjoner fra hele verden.
Standarden inneholder flere krav som er betydelig strengere enn det norske regelverket, som bruk av saktevoksende kyllingtype, bedre plass for kyllingene i fjøset, og naturlig lys.
Om Sustainable Brand Index
I Norge er 268 merkevarer med i Sustainable Brand Index, fordelt på 24 bransjer. Hver merkevare er vurdert av minst 1000 mennesker.